Sabtu, Ogos 01, 2015

PENYOKONG NAJIB YANG EMOSI

Naib Presiden Umno yang hampir kalah pada tahun 2013, Hishamuddin Hussein meminta semua menteri yang digugurkan dalam rombakan kabinet Selasa lalu tidak melatah dan tidak emosi. Semalam ulangan yang sama dibuat oleh Ketua penerangan pemuda Umno, Jamawi jaafar yang merasmikan persidangan pemuda Umno bahagian Alor Star.

Jamawi adalah pegawai khas Shafie Apdal di MARA. Dengan tergugurnya Shafie dari kabinet, mungkin Jamawi pun turut tergugur jawatannya. Tetapi Jamawi tenang dan mengingkatkan bekas bossnya, Shafie supaya tidak emosi menghadapi pengguguran dari kabinet.

Jamawi terpaksa lari menyokong Shafie demi masa politiknya. Pada PRU ke 13, namanya sudah naik sebagai calon parlimen BN Tenom tetapi namanya dicantas oleh Musa Aman, kerana Jamawi adalah orang Shafie. Maka kali ini Jamawi kena lari dari Shafie dan mungkin dilamar oleh Salleh Said Keruak untuk bekerja di Kementerian Komunikasi dan Multi Media.

Untuk survival politik Jamawi, memang wajar beliau meninggalkan kem Shafie Apdal kerana beliau masih muda dan punya masa depan yang cerah dalam politik.

Muhyiddin berkata beliau bebas pergi pergi ke mana-mana bahagian kerana beliau masih timbalan presiden Umno. Beliau sama sekali tidak akan meninggalkan Umno walaupun menteri lesbian Azalina Othman Said berkata Muhyiddin boleh dipecat dari Umno kalau beliau melanggar disiplin parti.

Entahlah apa sebabnya Najib melantik Azalina yang semua orang tahu dia lesbian. Da;lam suasana UMno menentang LBGT, tapi Najib lantik orang LGBT sebagai menteri.

Bila pulak Muhyiddin melanggar disiplin parti? Salahkah Muhyiddin bercakap tentang 1MDB di platform Umno. Ahli Umno mahu tahu apa yang sebenarnya berlaku dalam 1MDNB. takkan lansung tak boleh menyentuh tentang 1MDB di dalam majlis Umno.

Inilah yang menjadi sindiran Dr. Mahathir Mohamad yang mengatakan sekarang tak boleh cakap tetang 1MDB kerana ia sudah jadi satu jenayah.

Siapa yang emosi dalam isu pengguguran Muhyiddin dari jawatan TPM? Muhyiddin tidak pernah pertikai penggurannya kerana itu hak mutlak PM untuk melantik menteri kabinet. Muhyiddin faham. Jadi penyokong najib yang emosi membatalkan jemputan Muhyiddin untuk metrasmikan persidangan perwakilan Umno bahagian Raub dan Sik.

Malah Ketua Bahagian Tanjung Malim, Khusairi talib yang pernah menjdai ahli seumur hidup PBS yang emosi membatalkan jemuputan Mukhriz Mahathir merasmikan pemuda., wanita dan puteri bahagian tersebut kerana Mukhriz turut melawat Muhyididn selepas beliau dipecat dari jawatan TPM.

Apa salahnya Mukhriz menemui Muhyididn kerana Muhyiddin masih timbalan presiden Umno. Oleh itu para penyokong najib jangan emosi membatalkan jemputan kepada Muhyiiidn, Shafie dan Mukhriz.

Seperti kata MB Johor, Khaled Nordin, Muhyiiidn masih timbalan presiden Umno, maka semua pihak perlu menghormatinya. Maka Umno Johor tidak mengjhalang mana-mana ketua bahagian yang mahu menjemput Muhyiddin merasmikan persidangan perwakilan bahagian.

oleh itu penyokong najib jangan bertindak bodoh semata-mata mahu mengampu Najib. sayangilah Umno.